dinsdag 1 januari 2013

We gaan door, tot het eind!


Dat we het overleefd hebben, het doemjaar 2012…!
Gedoemd om te vergaan, waren we, zo net voor de Kerst. En soms werd het met zoveel overtuiging verkondigd, dat ik, met mijn nochtans oerdegelijk en nuchter verstand, mezelf een nanoseconde betrapte op twijfel de dag dat ik aan de keukentafel ging zitten met mijn kookboeken op een toren naast mij om het menu voor oudejaar op te stellen.
Zou ik die moeite nog wel doen? Misschien hoeft het niet meer als we toch van deze aardkluit verdwijnen…?
Eén belachelijk kleine seconde kwam die gedachte mij goed uit zonder er echt in te geloven.
Niet meer dan gemakzucht was het, want ik kon wel interessantere dingen bedenken om te doen op dat moment dan me de vraag te stellen: wordt het hertengoulash of toch maar hertengebraad..? Er zou trouwens geen hert meer te bespeuren zijn op de dag des oordeels. Geen kip zou het overleven, en waarschijnlijk ook geen enkel ei.
Als de wereld vergaat, dan vergaat die goed en helemaal. Zoveel is zeker.
Dat iemand het in zijn hoofd haalt daar een precieze datum op te plakken, lijkt me meer dan absurd. De meest gerenommeerde weerman slaagt er nog niet eens in om voor een week het weer te voorspellen, maar het einde van de wereld dat is voor 21 december. De machtige mystieke Maya’s zijn slimmer dan onze weerman!
Heel die hysterie omdat een volk geen zin meer had om de kalender bij te houden…
Zij stoppen met tellen, en dan zou de wereld stoppen met draaien…?
Amahoela, zouden onze buren, de Nederlanders zeggen, en nog wat oliebollen bakken op oudejaar en een vuurpijl de ruimte inschieten met een post-it erop: ‘Eat your heart out, Maya people, we keep on turning and living!’. Een Nederlander houdt van een woordje Engels…
Hm, oliebollen… Misschien een ideetje voor het grand dessert…?
Die dag, aan de keukentafel, tartte ik het noodlot en stortte mij, tegen alle waarschuwingen in, op de berg boeken. Bergen bieden redding…, zo schijnt het.
Een hele schepping beesten en planten én organismen zouden mijn menu bevolken. Oesters, fazanten, kastanjes, herten, zwammen, kwartel-en kippeneitjes, zeewier als nepkaviaar, gist, een waaier aan groenten en fruit. Een viering van het leven zelf, maar dood gebracht op het bord…
En dat ik me daar net slecht over voelde.
Niet de hele wereld zou vergaan, maar een deeltje ervan zou wel dood belanden op ons bord…
De mens duidt een datum aan op een kalender en viert feest  ten koste van een ander leven dat eindigt waar de vraag begint: hertengebraad of hertengoulash..? En fazant in het voorgerecht..? Of kikkerbilletjes met look..?
De feestdis ligt nog steeds op mijn maag, maar de wereld draait door.
Gelukkig.
De haan kraait de morgen bijeen.
Een nieuwe dag. Een nieuw jaar.
2013 en we gaan door, tot het eind!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten