zondag 5 februari 2012

Luie zondag...?


Vandaag wordt het een luie zondag.
Leven op het tempo van de hond. Rekken, strekken, een beetje geeuwen, eten, rusten, af en toe tv kijken…
Misschien ook een keer naar buiten toe om te wandelen in de krakende sneeuw…

Ik had er lang naar uitgekeken naar die eerste sneeuw.
Valt dat even tegen!
Ok, de straten en huizen zien er minder grijs uit, maar qua kwaliteit laat deze lading te wensen over.
Geen nostalgische sneeuwmannen in de buurt die je gaandeweg in mekaar ziet zakken, met scheve wortelneuzen, verzakte buiken en kromme knopenrijen, want het witte spul wil niet kleven!
Met zo’n sneeuw is ook geen degelijk sneeuwballengevecht mogelijk. Je kan er hooguit een poot van pakken en die mikken naar de tegenstander, maar er zit geen snelheid achter. Die flutsneeuw valt, nog vóór ze aankomt, in een wolkje uiteen.
Zo’n sneeuwbal kan nochtans een stevig projectiel zijn…

Ik herinner mij een zalig weekend in Disneyland Parijs.
De kinderen waren nog klein en we hadden gespaard om hun droom waar te maken.
De kerstperiode leek ons het mooiste om mee te maken. En dat was ook zo.
Dat het gesneeuwd had, was een surplus, want het maakte het sprookje nog intenser.
Heel dat land was feeëriek versierd met onnoemelijk veel lichtjes en guirlandes en een, nooit eerder geziene, reusachtige kerstboom die elke avond ceremonieel werd aangestoken.
In de straten kleine groepjes zangers in Victoriaanse kledij die Chrismascarols zongen en dan de apotheose… de kerststoet mét Kerstman!
Een metershoge arrenslee met de brave man daar bovenop.
Daar kwam volk naar kijken! Hele dikke rijen mensen zoomden het parcours af en overal raapten flauwe plezanten wat sneeuw bij mekaar en mikten die richting Kerstman, maar die zat zodanig hoog dat geen enkele bal aankwam. Hooguit bleef er een halve bal aan de zijkant van de slee plakken en zo zag die er meer en meer uit als die rode paddenstoel, met witte stippen, ja…
De slee naderde de plek waar wij stonden in een regen van sneeuwballen. De kinderen keken niet meer om naar de sneeuw maar plooiden hun hoofdjes achterover om de Kerstman te zien. Dat moest wel de enige echte zijn… Zo imposant zag die man eruit. Ik ging ook helemaal op in het tafereel en nam het heel goed in mij op…
Tot ik zag hoe mijn man zich bukte, in een ijltempo een grote sneeuwbal vormde met zijn twee handen, en die, nog vóór ik kon reageren, naar de Kerstman keilde… pal op zijn hoofd!!!
Die man keek wat beduusd rond, en ik, ik zonk bijna door de sprookjesgrond van schaamte!
De enige bal die aankwam, was die van mijn eigenste man… en ik had het gevoel dat iedereen naar ons keek.
In mijn herinnering draaien al die rijen mensen zich in onze richting en bekijken ons met de meest giftige blik die een mens kan produceren…
Dat was niet zo, maar zo staat de optocht van de Kerstman nu voor eeuwig en altijd in mijn geheugen gegrift… als één van de meest schandelijke momenten uit mijn leven.
Weg magie, weg nostalgie, hallo schaamte!

En mijn man…?
Die vond het prachtig! En ik zag hoe hij tien centimeter groeide van trots!
En dan die zelfvoldane glimlach…
Tot op de dag van vandaag kan hij die weer om zijn mond toveren als hij aan dat tafereel herinnerd wordt. Blijkbaar was dat een groots moment voor hem…

Eerlijk gezegd, nu zo’n twintig jaar later, en van op een afstand bekeken, was het inderdaad misschien wel grappig, én een prestatie!
Want als er al geen honderd sneeuwballen gegooid waren, waarvan er geen enkele aankwam waar hij voor bedoeld was…
En dan staat daar zo’n man van niet groter dan één meter zeventig, met kleine handen, zich al stilletjes op voorhand te verkneukelen en doet wat honderden vóór hem niet lukte…
Hm… Zou het kunnen dat…?
Wel ja, verdorie, ik geef het toe…Mijn man is een kanjer !
En zo’n zalige kleine jongen…
Alleen met hem kan je zo’n dingen meemaken.
Of die altijd ‘stichtend’ zijn, is een andere zaak, maar feit is dat je je met hem niet verveelt!

Jammer dus, dat de sneeuw dit keer niet kleeft, want god weet welke ideeën hem dat zou geven…
Maar er komt vast wel een alternatief, op deze luie zondag.
Of ook niet.
We laten de dag zijn gang gaan en lopen erdoor… liefst met warme voeten.
De warme harten zijn er al. Daar heeft die -9 van buiten geen vat op.
Daar heeft niets of niemand vat op.
Zelfs niet de herinnering aan een verfrommelde Kerstman…
Hoe erg ik dat toen ook mocht vinden, vandaag zal ik me nestelen naast mijn held.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten