woensdag 7 december 2011

Oude pieken, nieuwe pieken...


Ik wil een ouderwetse piek. Voor straks. Voor op mijn kerstboom.
Die hoort erbij. Vind ik.
Die boom is niet af zonder piek.
Er mogen nog zoveel ballen, slingers en lichtjes in hangen, dan nog blijft hij er kaal uitzien. Vind ik.
                                                             
Een piek is als… de kers op de taart, of, de slagroom! op de taart,..., de ballen in de soep !
Ik ben nu al een paar weken op zoek naar een gelijkaardig exemplaar als dat, dat ik begin dit jaar zomaar uit mijn handen liet vallen.
Die ging al jaren mee, dus het moest er een keer van komen…, maar ik kon mezelf wel slaan!

Hij was een droom van een piek.
Hij glom in zilver en rood, had een holte in zijn buik waarin met zorg, en met zilveren glitters, en waarschijnlijk met immens veel engelengeduld, een ster was ingewerkt.
Ondanks zijn oude leeftijd – ik schat dat hij zo’n veertig jaar oud was – pronkte hij hoog in de top.
Toen hij, die januaridag, zomaar uit mijn handen glipte, viel hij in duizenden schilfers uiteen. Alleen zijn ‘hart’ met de zilveren ster bleef in één stuk.
Even twijfelde ik, of ik het -mits een creatieve aanpassing- zou kunnen redden…
Mijn eigen piek knutselen met brooddeeg en dan dat hart er mooi middenin planten, of met zilverdraad een creatie maken waar het hart mooi losjes in zou hangen en veel licht zou vangen…
Uiteindelijk zou ik mijn boom geen eer aan doen, bedacht ik toen. En met mijn ogen dicht, liet ik de ziel van mijn oude piek vallen tussen de lege confituurpotten en koffiemelkflesjes die wachtten op transport naar de glasbak…
Mijn piek tot afval gereduceerd… Ik was er het hart van in.

Er zijn nog zilveren pieken, maar geen een zo mooi als hij.
Ik zag er ondertussen al vier in vier verschillende magazijnen.
Ze glimmen zoals het hoort. De één al meer dan de andere. Maar ze hebben geen ziel…!
Er zijn ook hele schappen vol van. Allemaal dezelfde gladde modellen… Het doet me niks.
‘Kringlopen’ hielp ook al niet. Dit jaar geen pieken.
Alsof iedereen, een dag in januari 2011, zijn piek vermoordde… of was het collectieve zelfmoord?... want ik was zo goed als zeker dat ik de mijne goed vasthad en toch…Het leek wel of hij uit mijn handen sprong, recht de dood in…!
(Zouden alle oude pieken van de aardbol verdwenen zijn…?... Hun eigen universum tegemoet…?!)

Dus neen, 'No icing on the cake' dit jaar. Zo ziet het er naar uit.
Ik heb al een nepboom. Ook dat was inboeten, maar uit principe.
Ik merkte dat ik niet vrolijk werd van een twintig jaar oude boom die stilletjes staat dood te bloeden in de hoek van de kamer om mij te behagen... En Kerst moet vrolijk zijn. Merry Christmas, toch?
Ik word ook niet vrolijk van een kale top in een nepboom. Hij verdient beter.
Het beneemt me de goesting om het ding te assembleren. Hij zal niet ‘af’ zijn.
Er zijn nog wel de ballen.
Ook niet zomaar ‘ballen’. Geen reeksjes van tien, maar stuk voor stuk met zorg uitgekozen naar kleur, glans, ziel…
Mijn ballen hebben een lang verleden.
Ik vraag me af wie ze, doorheen de tijd, heeft bewonderd…En waar is vandaag dat kind, die moeder, die oma of opa die ze, omzichtig aan de takken van de kerstboom hing?
Zo’n verleden had ook mijn oude piek. (De glasbak hebbe zijn ziel…)
Maar misschien moet ik mijn mening herzien...
Misschien moet ik toch zo'n glimmende ‘pasgeborene’ uit de rekken halen en hem bewonderen, jaar na jaar…
Zijn verleden laten groeien in warmte en liefde en vrolijkheid…
Hem bezielen…
Want zo ging het ook met mijn nepboom. 
Die is al lang geen nepboom meer.
Hij is mijn Kerstboom. Met een grote K.
Door hem vermoord ik geen bomen meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten