vrijdag 16 december 2011

Stof in de ogen...


Met een gehavend oog halveert mijn blik op de wereld.
De waas verzacht de afgelijnde realiteit.
Alles ziet er mysterieuzer uit, als in een oude Hitchcock film, maar dan in kleur.
Er hangen nevels in mijn ogen. Sluiers wolkjes die mijn beeld omkaderen.
Alleen de kern, wat zich in het midden afspeelt, zie ik in detail.
Zo moet een paard met oogkleppen op zich voelen. Gedwongen om zich te focussen op wat voor hem ligt, terwijl aan de zijkant de groene wei lonkt…
Gelukkig geen nevels in mijn hoofd.
Mijn geest werkt op volle toeren. Er is geen afleiding, behalve de gedachte die de irritatie omsluit van niet te zien wat ik zou willen zien.

Dit is een tijdelijk euvel.
Mijn gevecht tegen de stofwolken van pleister en beton in het huis waar straks mijn zoon zal wonen, heeft zijn sporen nagelaten in de vorm van een brokje samengekoekt stof onder mijn oogbol.
In een kleine week tijd had het zich als een scherp steentje ingenesteld…
Het had me laten voelen dat het er was door af en toe hevig te gaan jeuken en als het jeukt moet je krabben, zeggen ze…
Ik liet me dus gaan. Soms minutenlang. En ja, het gaf verlichting, voor een tijdje.
Op de duur werd die jeuk vervangen door kleine pijnscheuten. Alsof er een naald dwars door mijn oog ging.
Niet goed dus. Alarm!
Naar de dokter toe. Steentje ontdekt en verwijderd, verdoving, kleurstof, en daarna misselijk…
Door het wrijven om de jeuk tegen te gaan, heb ik met mijn steentje mijn hoornvlies beschadigd…

Het beeld zal opklaren, na een tijdje.
Mijn nevels zullen optrekken en mijn blik zal verruimen.
Ik zal weer mijn wereldje zien, mét zijkanten. Breder en voller dan ooit.
Dat heb ik aan mijn ogen beloofd.
Ik zal hun zicht nooit meer negeren en kijken, kijken, kijken…
Niets is een evidentie.
Ook dat heeft het stof in mijn ogen mij geleerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten